söndag 26 september 2010

Husmorstips

Kanske dags för en ny kategori här på bloggen? Njae det skulle nog bli lite tomt under den rubriken men jag tänkte ändå att jag delar med mig av mitt müslirecept. Det blir verkligen mycket godare än den man köper som jag bara tycker smakar papper.
Jag brukar ta:
5 dl havregryn
2 dl rågflingor
en knapp dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
lite krossade linfrön
Jag brukar lösa upp antingen ett par matskedar honung eller socker eller farinsocker i lite varmt vatten, kanske en halv dl, och sedan häller jag i ett par matskedar solrosolja (går säkert bra med annan neutral olja) Blanda krama in och försök lösa upp ev klumpar. Sedan är det bara att rosta på 200 grader tills det får lite färg. Rör om emellanåt och passa för det bränns lätt. Sedan till specialtricket. Häll i quinoa-puffar, dinkelpuffar och svarta sesamfrön, de finns på lösvikt i välsorterade affärer som har Risentas müsli i lösvikt. I samma hylla finns också stora gula russin och annan torkad frukt att blanda i om det inte blev sött nog.

3 kommentarer:

  1. Det är en bra idé med egen müssli. Har just tröttnat på gröt och flingor, och tänker nog prova på detta!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Denna müsli ska jag prova mig på att göra :)
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Mm lät riktigt gott faktiskt!

    SvaraRadera